Sociální sítě hledají vedle reklamy další zdroje příjmů a poohlížejí se přitom po peněženkách běžných uživatelů. V rámci předplatného jim zpravidla chtějí nabídnout možnost používání bez reklam. Ve hře je však i zcela placený přístup.
Placenou verzi přístupu v současnosti nabízí například YouTube. Za YouTube Premium zájemci zaplatí 179 Kč měsíčně, poté už nebudou obtěžováni reklamami a budou si moci jednoduše stahovat videa a sledovat je na pozadí. A navíc získají možnost streamování hudby bez reklam v aplikaci YouTube Music.
Podobný obchodní model jako YouTube nyní v USA testuje také platforma TikTok, která plánuje zavést účet bez reklam za měsíční poplatek 4,99 dolaru (ca 120 Kč). Zatím však probíhají testy pouze na vybraných trzích, aby se zjistilo, jak velký zájem o takovou službu bude.
Podobně jako u YouTube mají také na síti X lidé na výběr. Buď přistupují na síť zcela bezplatně, nebo využívají výhod placeného členství s řadou výhod. Do budoucna však majitel platformy Elon Musk plánuje pouze placené členství. Je to podle něj jediný způsob, jak „bojovat s obrovskou armádou botů“.
Zavedení byť jen minimálního poplatku podle něj způsobí, že se boti již nebudou vyplácet. Pro každého bota by totiž musela být zaregistrována nová platební metoda, což pro jedince, kteří zřizují automatizované účty, bude představovat další velké omezení. Musk se také pochlubil, že síť X má aktuálně 550 milionů aktivních uživatelů, kteří se připojí alespoň jednou měsíčně. Kolik procent z této sumy představují boti, však neprozradil. Lze nicméně očekávat, že zavedení povinných plateb uživatelskou základnu do značné míry ovlivní.
O zpoplatnění Facebooku a Instagramu uvažuje také společnost Meta Platforms, avšak pouze v Evropě. Nejde přitom o snahu vydělat více peněz, ale spíše vyhovět přísným regulím Evropské unie. Regulační orgány se totiž v poslední době stále více zaměřují na velké internetové platformy a způsob, jakým shromažďují osobní údaje uživatelů za účelem lepšího cílení reklamních příspěvků.
Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam by tak mohla pomoci americkému internetovému gigantu rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi by totiž poskytl uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů.
Předplatné bez reklamy by mělo vyjít na deset eur (ca 245 Kč) na desktopových počítačích. Za další propojený účet by si uživatel připlatil šest eur měsíčně (ca 147 Kč) navíc. Na mobilních zařízeních by bylo předplatné vyšší, neboť provozovatel Facebooku a Instagramu by zohlednil poplatky, které si strhávají obchody s aplikacemi od Googlu či Applu. Činit by mělo 13 eur měsíčně (ca 319 Kč).