Předvánoční shon nahrává podvodníkům všeho druhu, tedy i v kyberprostoru. Ti nyní nastražili novou past na jedince, kteří čekají na své vánoční dárky. Zneužívají přitom značky hned dvou subjektů působících v Česku – internetového obchodu CZC.cz a doručovací společnosti Zásilkovna.
V posledních dnech kolují internetem podvodné zprávy s předmětem Doručení pozastaveného balíčku, případně Máte balíček čekající na doručení. Použijte svůj kód k jeho sledování a přijímání. Před novou vlnou phishingu varoval právě obchod CZC.cz, neboť falešné zprávy se tváří, jako kdyby byly odeslány z adresy obchod@czc.cz. V samotném e-mailu je však text od Zásilkovny. Není potřeba zdůrazňovat, že ani jeden subjekt se zprávami nemá vůbec nic společného, podvodníci pouze zneužívají jejich zavedeného jména.
Výstražným znamením takových podvodných zpráv bývají nesmyslné věty, chyby nebo třeba nesourodá velká a malá písmena. U podezřelých e-mailů je tedy třeba obezřetnosti. Především by uživatelé neměli klikat na červené tlačítko s informacemi o zásilce, nic vyplňovat ani platit. Takový e-mail je potřeba nahlásit jako spam a okamžitě smazat.
Před Vánocemi to podvodníci zkouší také s falešnými zprávami od internetového obchodu Alza.cz. Jedná se především o zprávy obsahující informace o zrušení platby a vrácení peněz. Ze zveřejněných falešných zpráv je patrné, že nejčastěji podvodníci útočí pomocí falešných e-mailů a bravurně přitom zvládnou upravit falešné zprávy tak, že vypadají jako e-maily od Alzy. Některé zprávy mají dokonce podvrženého i odesílatele, 100% jistotu tedy nemají ani ti zběhlejší jedinci, kteří jsou zvyklí spamy rozpoznávat podle adresy v e-mailu. Oběť zpravidla přesměrují na internetovou stránku, kde ji vyzvou k zadání osobních či platebních údajů. Často také využívají logo Alzy a pod internetovými příspěvky uvádějí komentáře lidí, kteří akci údajně využili. Odcizená data poté podvodníci zneužívají třeba k vytváření drahých objednávek na náklady oběti.
Buďte tedy v kybersvětě opatrní a před Vánoci obzvlášť!